Umorzenie podatku - wniosek dla Ciebie

przez Portal
Odsłony: 2726

Ciężka sytuacja lokalnych przedsiębiorców wymusza zastosowanie konkretnej pomocy przez władze lokalne.  Program rządowy wspomagający przedsiębiorstwa  i rolników powinien zostać wsparty też przez naszych radnych i burmistrza.

LOKALNY PRZEDSIĘBIORCO - Złóż wniosek do burmistrza, który może:

1)odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,

2)odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji, o której mowa w art. 53a,

3)umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

-

Na stronie gminnej można znaleźć :

 

-

Udało nam się też wydostać przeszukując czeluści BIP głęboko schowane wzory wniosków: Zał.1Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.

-

 FORMULARZ DO POBRANIA ZNAJDZIESZ  >>> TUTAJ <<<  i  >>> TUTAJ <<<

PLIK DO POBRANIA Z NASZEJ STRONY KLIKNIJ >>> TUTAJ <<<

-

Czy w związku z aktualną sytuacją przedsiębiorców gmina przewiduje uproszczenie wniosku np. do jednej strony?

-

Podstawowe informacje:

Kto kwalifikuje się do uzyskania pomocy?

Umorzenie podatku od nieruchomości  może uzyskać podatnik lub jego spadkobiercy na pisemny wniosek wraz z uzasadnieniem złożony do organu podatkowego (gminy). Decyzja o umorzeniu jest uznaniowa i dotyczy sytuacji, gdy zaistniał i został udowodniony ważny interes podatnika (np. utrata zdolności zarobkowania, utrata pracy) lub interes publiczny.

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:

1) grunty;

2) budynki lub ich części;

3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają użytki rolne lub lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają również, m.in.: grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi, z wyjątkiem gruntów pod wodami jezior lub zbiorników sztucznych; grunty pod morskimi wodami wewnętrznymi; grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych w rozumieniu przepisów o drogach publicznych oraz zlokalizowane w nich budowle  – z wyjątkiem  związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej innej niż eksploatacja autostrad płatnych.

Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:

1) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych;

2) posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;

3) użytkownikami wieczystymi gruntów;

4) posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Jeżeli przedmiot opodatkowania znajduje się w posiadaniu samoistnym, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości ciąży na posiadaczu samoistnym.

-

Umorzenie

Podstawą prawną do udzielenia podatnikowi umorzenia jest przepis art. 67a Ordynacji podatkowej, który stanowi, że organ podatkowy (GMINA), na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:

  1. odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;
  2. odroczyć  lub  rozłożyć  na  raty  zapłatę  zaległości  podatkowej  wraz  z  odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na  podatek;
  3. umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub  opłatę prolongacyjną.

Umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.

Jak wynika z doktryny, poprzez ważny interes podatnika należy rozumieć sytuacje, w których wskutek płatności podatku doszłoby do zagrożenia egzystencji podatnika lub jego rodziny w wyniku niezdolności do utrzymania się. Przykładami takich sytuacji mogą być choroby czy też wypadki powodujące, iż podatnik traci zdolność zarobkową, czy też utrata pracy. Tu jak najbardziej można wskazać wprowadzony stan epidemiologiczny lub epidemii.

Jako ważny interes publiczny zgodnie ze stanowiskiem doktryny wskazywane są sytuacje, w których poprzez spłatę należnego podatku narażone są wartości mające znaczenie społeczne, stanowiące podwaliny prawa, jak zasady sprawiedliwości społecznej, równości, prawa do wynagrodzenia za pracę i wiele innych zasad, na których zbudowane są poszczególne gałęzie prawa. Przykładem sytuacji, w których mogłoby dojść do naruszenia interesu społecznego jest utrata możliwości wypłacenia należnego wynagrodzenia pracownikom ze względu na brak funduszy do przeznaczenia na ten cel.

-

WAŻNE!

Organ podatkowy na wniosek podatnika może umorzyć wyłącznie zaległość podatkową.

Wnioski o umorzenie podatku złożone przed upływem terminu płatności nie mogą zostać rozpatrzone.

 

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa; w szczególności art. 67a

WAŻNE INFORMACJE.

 

Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) umorzenie możliwe jest jedynie w odniesieniu do zaległości podatkowej, a więc w stosunku do podatku niezapłaconego w terminie płatności.

Zakres i zasady stosowania przez organy podatkowe ulg w spłacie zobowiązań oraz zaległości podatkowych regulują przepisy rozdziału 7a: Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych działu III ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej organ podatkowy, na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:

  1. odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,
  2. odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji, o której mowa w art. 53a,
  3. umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

Definicję zaległości podatkowej zawiera art. 51 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności. Od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 54 naliczane są odsetki za zwłokę (art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej).

Organ podatkowy na wniosek podatnika może umorzyć wyłącznie zaległość podatkową.

Wnioski o umorzenie podatku złożone przed upływem terminu płatności nie mogą zostać rozpatrzone. Organ podatkowy (GMINA) w takiej sytuacji odmawia wszczęcia postępowania, a powyższa praktyka znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą, w przypadku złożenia przez podatnika wniosku o umorzenie podatku przed upływem terminu płatności organ podatkowy odmawia wszczęcia postępowania na podstawie art. 165a § 1 Ordynacji podatkowej. Stosownie do tego przepisu gdy żądanie, o którym mowa w art. 165, zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z jakichkolwiek innych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte, organ podatkowy wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.

Nie ma przy tym znaczenia, że w toku postępowania podatkowego uległ zmianie status należności publicznoprawnej wskutek przekształcenia się zobowiązania podatkowego w zaległość podatkową, ponieważ datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi podatkowemu (art. 165 § 3 Ordynacji podatkowej). Skutek ten należy odnieść również do przypadku odmowy wszczęcia postępowania (art. 165a Ordynacji podatkowej), również i w tym wypadku złożenie wniosku inicjuje podjęcie czynności wstępnych przez organ podatkowy. Ocena dotycząca dopuszczalności lub niedopuszczalności postępowania musi więc odnosić się do stanu prawnego i faktycznego istniejącego w dacie wniesienia podania (por. wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 kwietnia 2013 r., sygn. akt III SA/Wa 3062/12; wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 stycznia 2010 r. sygn. akt I SA/Po 854/09).

Jednocześnie należy podkreślić, że w świetle obowiązujących przepisów, wniosek o umorzenie zaległości podatkowej podatnik może zgłosić wtedy, gdy zaległość ta istnieje. Oznacza to, że w dacie złożenia wniosku o umorzenie zaległości podatkowej, zobowiązanie podatkowe musi się już przekształcić w zaległość podatkową wskutek niezapłacenia podatku w terminie i zarazem w dacie tej nie może dojść do wygaśnięcia zobowiązania wskutek zaistnienia któregokolwiek ze zdarzeń wymienionych w art. 59 § 1 Ordynacji podatkowej (por. wyrok NSA z dnia 7 stycznia 2009 r., sygn. akt II FSK 1413/07).

Pokreślenia wymaga, że w przypadku umorzenia przez organ podatkowy zaległości w całości lub w części, umorzeniu z mocy prawa podlegają odsetki za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa, o czym stanowi art. 67a § 2 Ordynacji podatkowej. Oznacza to, iż w przypadku umorzenia zaległości podatkowej na podatniku nie ciąży obowiązek zapłaty odsetek za zwłokę. Natomiast w przypadku złożenia przez podatnika podania o umorzenie odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, odsetki są naliczane do dnia wniesienia podania, włącznie z tym dniem, co wynika z treści przepisu § 7 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. Nr 165, poz. 1373, z późn. zm.).

Przepisy Ordynacji podatkowej w art. 139 regulują terminy załatwiania spraw prowadzonych przez organy podatkowe. Przepisy przywołanego wyżej rozporządzenia znoszą negatywne dla podatnika skutki odsetkowe w przypadku opieszałego załatwienia wniosku podatnika o ulgę umorzenia. Zgodnie z § 8 pkt 2 ww. rozporządzenia, gdy doręczenie podatnikowi decyzji odmawiającej umorzenia zaległości podatkowej nastąpi po upływie dwóch miesięcy od dnia wniesienia podania, dalsze odsetki za zwłokę są naliczane z wyłączeniem okresu od dnia następującego po dniu wniesienia podania do dnia doręczenia tej decyzji, włącznie z tym dniem.

Skomentuj

Komentarze

  • Brak komentarzy